
Rozważmy płaszczyznę oraz układ współrzędnych. W punkcie (0,0) stoi pionek, którego celem jest przemieścić się do wyznaczonego punktu (X,Y). W każdej sekundzie, pionek należy przesunąć o jedną jednostkę w jedną z czterech stron: do góry, w dół, w lewo lub w prawo. Jednakże, na planszy wieje silny wiatr, który w każdej sekundzie przesuwa pionek o jedną jednostkę w którymś kierunku, zaraz przed wykonaniem wybranego ruchu. Oznacza to, że jeśli wiatr zepchnie nas pole (X,Y), to nie traktujemy tego jako przemieszczenie się do tego punktu: musimy na niego wejść bezpośrednio po wykonaniu naszego ruchu.
Chciałbyś odpowiadać na zapytania, w jakim najszybszym czasie jesteś w stanie przesunąć pionek z pozycji startowej do pewnej pozycji (X,Y)?
Wejście
W pierwszym wierszu wejścia dana jest jedna liczba całkowita Q oznaczająca liczbę zapytań. W
drugim wierszu wejścia dany jest ciąg znaków c0c1…cN − 1,
składający się z liter U
, D
, L
oraz R
, jest to opis wiatru oraz w którą stronę wiatr
przesuwa pionek w kolejnych sekundach (litery odpowiadają odpowiednio
przesunięciu o 1 w górę (up) i w dół
(down) wzdłuż osi OY
oraz o 1 w lewo (left) i prawo (right)
wzdłuż osi OX). W
sekundzie i, wiatr przesunie
pionek w stronę daną przez ci mod N
(gdzie i mod N
oznacza resztę z dzielenia i
przez N). Można myśleć o tym,
że przez pierwsze N sekund
wiatr przesuwa zgodnie ze znakami w ciągu, a kiedy dojdzie do końca,
zapętla się i zaczyna przesuwać od początku ciągu.
W następnych Q wierszach dany jest opis kolejnych zapytań, i-te zapytanie składa się z dwóch liczb xi oraz yi, oznaczających docelowe pole, na którym ma znaleźć się pionek.
Wyjście
Należy wypisać Q wierszy, i-ty wiersz powinien być odpowidzią na zapytanie, w ile minimalnie sekund jesteśmy w stanie przesunąć pionek z pola (0,0) do pola (xi,yi), lub liczbą − 1, jeżeli nie jest to możliwe w żadnym czasie.
Ograniczenia
1 ≤ Q ≤ 200 000, 1 ≤ N ≤ 1 000 000, |xi|, |yi| ≤ 109.
Podzadania
W każdym podzadaniu testy, w których zachodzi warunek Q = 1, warte są 60% punktów za dane podzadanie.
Podzadanie | Warunki | Punkty |
---|---|---|
1 | N = 1. | 26 |
2 | N ≤ 20. | 23 |
3 | Jeżeli odpowiedź istnieje, to jest nie większa niż 1 000 000. | 28 |
4 | Brak dodatkowych ograniczeń. | 23 |
Przykład
Wejście | Wyjście | Wyjaśnienie |
|
|
W pierwszym przypadku, jedną z możliwości jest pójście kolejno w lewo, lewo oraz w dół. W drugim przypadku nie ma żadnej możliwości, aby po którymś ruchu znaleźć się w polu (1,0). W ostatnim przypadku trzeba się trochę bardziej natrudzić, ale chodząc odpowiednio w prawo, dwa razy w górę, w prawo, dwa razy w górę i jeszcze w prawo i w górę, jesteśmy w stanie dotrzeć do docelowego punktu. |
Dana jest tablica o N wierszach i N kolumnach. Komórka w i-tym wierszu i j-tej kolumnie ma początkowo pewien kolor ki, j. Twoim zadaniem jest przemalować tablicę tak, żeby dla danego K, oraz dla dowolnych i, j, x, y zachodziły następujące warunki:
- Jeżeli reszta z dzielenia przez K liczb (i+j) oraz (x+y) jest taka sama, to komórki (i,j) oraz (x,y) powinny mieć ten sam kolor.
- Jeżeli reszta z dzielenia przez K liczb (i+j) oraz (x+y) jest różna, to komórki (i,j) oraz (x,y) muszą mieć różne kolory.
Jednakże, zmiana koloru pojedynczej komórki o kolorze i w kolor j kosztuje ci, j. Kolor każdej komórki można zmienić co najwyżej raz. Jaki jest najmniejszy sumaryczny koszt przemalowania tablicy tak, żeby spełniała oba warunki?
Wejście
W pierwszym wierszu wejścia znajdują się trzy liczby całkowite N, K oraz C, oznaczające odpowiednio rozmiar tablicy, parametr K oraz liczbę kolorów. W następnych N wierszach znajduje się opis początkowego stanu tablicy. i-ty wiersz składa się z N liczb, ki, 1, …, ki, N, oznaczająca początkowe kolory w i-tym wierszu tablicy.
Potem następuje C wierszy opisujące koszta zmiany kolorów. W i-tym wierszu znajduje się C liczb ci, 1, …, ci, C, wartość ci, j określająca cenę zmiany koloru i w kolor j (odwrotna zmiana koloru może mieć inną cenę).
Wyjście
W jednym wierszu wyjścia należy wypisać jedną liczbę całkowitą, oznaczającą minimalny koszt przemalowania tablicy tak, by spełniała założenia zadania.
Ograniczenia
1 ≤ N ≤ 1 000, 1 ≤ C ≤ 10, 1 ≤ K ≤ C, 1 ≤ ki, j ≤ C, 1 ≤ ci, j ≤ 109.
Podzadania
Podzadanie | Warunki | Punkty |
---|---|---|
1 | K = 1. | 26 |
2 | K = 2. | 31 |
3 | K = 3. | 32 |
4 | Brak dodatkowych ograniczeń. | 11 |
Przykład
Wejście | Wyjście | Wyjaśnienie |
|
|
Zmiana komórki (2,1) w kolor pierwszy oraz komórki (2,2) w kolor trzeci spowoduje, że warunki zadania zostaną spełnione minimalnym kosztem 5. |
Rozważmy następującą wariację gry w bilarda (gry, w której kijem uderza się kule ustawione na stole, które mają wpaść do specjalnie wyznaczonych dziur w odpowiednich miejscach stołu). Na stole leży N kul bilardowych, ponumerowanych od 1 do N. Mamy w zasobach X energii. Wbicie kuli o numerze i kosztuje ai energii. Nie można wbić danej kuli, jeżeli posiadana energia w danym momencie jest mniejsza od jej kosztu. Ponadto, dany jest ciąg pi, dla i = 1, …, N. Jeżeli pi = − 1, to kula o numerze i może zostać wbita w dowolnym momencie. Jeżeli natomiast 1 ≤ pi ≤ N, to kula o numerze i może zostać wbita dopiero po wbiciu kuli o numerze pi.
Jaki jest największy numer kuli, jaką jesteśmy w stanie wbić, przy założeniu, że zawsze trafiamy?
Wejście
W pierwszym wierszu wejścia dane są dwie liczby naturalne N oraz X oznaczające liczbę kul oraz początkową energię. W następnym wierszu dany jest ciąg a1, …, aN, oznaczający energię potrzebną do wbicia kolejnych kul. W następnym wierszu dany jest ciąg p1, …, pN.
Wyjście
W jedynym wierszu wyjścia należy wypisać jedną liczbę całkowitą, oznaczającą najwyższy numer kuli, jaki jesteśmy w stanie wbić, lub − 1 jeżeli nie jest to możliwe.
Ograniczenia
1 ≤ N ≤ 200 000, 1 ≤ X ≤ 1015, 1 ≤ ai ≤ 109, 1 ≤ pi ≤ N lub pi = − 1, ale pi ≠ i, dla i = 1, …, N.
Podzadania
Podzadanie | Warunki | Punkty |
---|---|---|
1 | N ≤ 1 000, pi = − 1 dla i = 1, …, N. | 6 |
2 | N ≤ 1 000, p1 = − 1, pi = i − 1 dla i = 2, …, N. | 9 |
3 | N ≤ 1 000, pi < i dla i = 1, …, N. | 16 |
4 | pi < i dla i = 1, …, N. | 20 |
5 | N ≤ 1 000. | 19 |
6 | Brak dodatkowych ograniczeń. | 30 |
Przykład
Wejście | Wyjście | |
|
|
Wejście | Wyjście | |
|
|
Wejście | Wyjście | |
|
|
Wejście | Wyjście | |
|
|